Madeirán III.

Túra a levadákon

Először is tisztázzuk mik is azok a levadák?

levadák (a portugál levar, azaz ’vinni’ igéből) Madeira szigetének jellegzetes, a növénykultúrák vízigényét biztosítani hivatott csatornái, egyúttal különleges turistaútjai. Hasonló öntözőműveket a Mediterráneumban ugyan már a római időktől alkalmaztak, ilyen összetett és hatékony rendszerré azonban sehol sem fejlesztették azokat. A levadákat újabban nem csak öntözésre használják: ilyen csatornákban vezetik a vizet azokhoz a kis vízi erőművekhez is, amelyek még napjainkban is a sziget áramtermelésének mintegy ötödét állítják elő. (Forrás: Wikipédia)

Mi az egyik leghíresebb, a Rabacal leveda ösvényt választottuk. Reggeli után indultunk, hogy időben érkezzünk. A kb. egyórás utat duplaannyi idő alatt tettük meg, mert néhányszor megálltunk gyönyörködni a kilátásban. Így is időben érkeztünk ahhoz, hogy még könnyen találjunk parkolóhelyet. Főszezonban nem árt korábban érkezni.

Két útvonalat választottunk, először a Risco-vízesést néztük meg. A 120 méter magasból lezúduló víz látványa és hangja együtt adja az igazi élményt. A vízesés lábánál piknikezni nem csak a kilátás miatt volt jó ötlet, de meg is éheztünk ekkorra.

Ugyanazon az úton vissza, aztán egy kávé a Rabacal kávézóba, majd indulás a következő cél felé, azaz a 25 forrás nevű helyre. Ismét néhány kilométer egy másik ösvényen, hogy elérjük a kis tavat, amibe a mögötte álló hatalmas sziklatömbből 25 természetes forrás vize hullik bele. Itt is eltöltöttünk egy kis időt, hogy gyönyörködjünk és, hogy megpihenjünk. A visszaút is élvezetes volt, amíg terepen voltunk, de az utolsó egy kilométer a parkolóig, végig emelkedő műúton már nem nyújtott nagy élvezetet. Azt, hogy a vízesés, a források, vagy az odavezető út volt e, a szebb ezt nehéz lenne eldönteni. Mindenesetre egy újabb jól sikerült nap és több mint 10 kilométer megtétele volt mögöttünk.